Jdi na obsah Jdi na menu

Štěchovická přehrada

K trampské osadě Ztracenka a ztraceným Svatojánským proudům

Třebenice – Pod Homolí – Ztracenka – Třebenice

Start výletu: autobusová zastávka Štěchovice,Třebenice

Cíl výletu: autobusová zastávka Štěchovice,Třebenice

Délka trasy: 10 km

Náročnost: středně náročný výlet, trasa není vhodná pro osoby trpící závratěmi, za deštivého a mrazivého počasí nebezpečí úrazu!!!

Občerstvení: Třebenice

Od autobusové zastávky Štěchovice,Třebenice se vydáme po modré turistické značce, projdeme vesnicí a začneme stoupat cestou v lese. Po 2 km dojdeme k rozcestí Pod Homolí, zahneme doprava a stále po modré obcházíme kopec Homole, na jehož vrcholu se nachází vodní přečerpávací nádrž. Sestoupíme až k rozcestí Pod Strání, kde odbočíme doprava na zelenou značku, která společně s naučnou stezkou Svatojánské proudy lemuje  levý břeh  Štěchovické přehrady. Úzká pěšinka nás dovede do slavné osady Ztracenka (Ztracená naděje), která patří k nejstarším trampským osadám u nás. Dřív zde divoce hučely poslední peřeje Svatojánských proudů, dnes je zde kouzelné ticho a na klidnou hladinu Vltavy majestátně shlíží z Mravenčí skály indiánský totem. Pokračujeme dál proti proudu a obdivujeme úžasnou přírodní scenérii. Řeka zde meandruje v hlubokém a úzkém kaňonu mezi strmými zalesněnými svahy a skálami tyčícími se až do výšky 100 metrů nad vodní hladinou. Krásnější a romantičtější místo  u nás asi nenajdete. Procházíme kolem bývalých Svatojánských proudů, které definitivně zmizely pod hladinou Vltavy po dostavbě Štěchovické přehrady. Na vrcholu protější skály se nachází vyhlídka Máj, ze které se naskýtají (podobně jako ze Smetanovy vyhlídky naproti osadě Ztracenka) nádherné výhledy na meandrující Vltavu. Pod Bílou skálou nás čeká nejexponovanější a nejdivočejší  úsek trasy, pěšinka je zde pro větší bezpečnost zajištěna kovovými zábradlími a řetězy, musíme projít i dvěma tunýlky ve skále. Za chvíli se napravo nad námi objeví kamenné moře, pokračujeme dál po zelené mezi chatkami až pod hráz Slapské přehrady. Odtud vyjdeme po schodech nahoru (možnost odbočky vlevo k soše sv. Jana Nepomuckého) až k výchozímu bodu našeho výletu.