Jdi na obsah Jdi na menu

Bezděz

Od tajemného hradu k Máchovu jezeru

Bezděz – Doksy – Staré Splavy

Start výletu: železniční stanice Bezděz

Cíl výletu: železniční zastávka Staré Splavy

Délka trasy: 14 km

Náročnost: mírně náročný výlet

Občerstvení: Bezděz, Doksy, Staré Splavy

Zelená turistická značka nás dovede k nedalekému rozcestí, odkud se vydáme doprava po silnici společně s modrou značkou. Před námi se objeví silueta majestátního hradu Bezděz, který se stal inspirací mnoha umělcům (K. H. Mácha, B. Smetana). Dojdeme do obce Bezděz, odbočíme doprava na červenou značku a začneme stoupat k hradu. Zanedlouho projdeme první hradní bránou a prudce stoupáme lesem podél kapliček staré křížové cesty až na znělcový vrchol Velkého Bezdězu (603,5 m n. m.). Přemysl Otakar II. zde nechal postavit mohutný hrad, který v minulosti sloužil také jako klášter augustiniánů. Z donedávna nepřístupné hradní věže se nám naskytnou krásné výhledy na Vrátenskou horu, hrad Houska, Malý Bezděz, Máchovo jezero, Břehyňský rybník, Ralsko, Ještěd a moře lesů pod námi. Stejnou cestou sejdeme dolů a na rozcestí odbočíme doprava na červenou Máchovu cestu.  Procházíme rozmanitými lesy: bučinami, doubravami, borovicovými  porosty s písčitou půdou. Ze známého letoviska Doksy pokračujeme dál po červené podél Máchova jezera až k železniční zastávce ve Starých Splavech. Zde se můžeme ještě projít po žluté značce k hrázi Velkého rybníka (původní název Máchova jezera) založeného Karlem IV.  a nechat se unést okouzlujícím pohledem na vzdálený Bezděz odrážející se na vodní hladině.