Jdi na obsah Jdi na menu

Amerika

Divoký západ v okolí Karlštejna

Zadní Třebaň – Karlštejn – Malá a Velká Amerika – Mořina – Karlštejn

Start výletu: železniční stanice Zadní Třebaň

Cíl výletu: železniční stanice Karlštejn

Délka trasy: 14 km

Náročnost: středně náročný výlet

Občerstvení:  Hlásná Třebaň, Karlštejn

Z nádraží v Zadní Třebani se vydáme po žluté turistické značce, přejdeme po lávce Berounku a projdeme Hlásnou Třebaň, která je opravdu krásná (Ivan Mládek nelhal…) – dochovalo se zde několik statků s barokními bránami. Za vsí žlutá odbočuje doleva na polní cestu, odkud jsou pěkné výhledy na brdské Hřebeny. Dojdeme k lesu, krátce stoupáme a vyjdeme na louku mezi kopci Plešivec a Haknová. Naskytnou se nám zde opravdu úchvatné pohledy na hrad Karlštejn. Sejdeme dolů a na rozcestí se vydáme po červené vzhůru na hrad. Prohlídka Karlštejna stojí určitě za to, doporučuji 2. prohlídkový okruh s kaplí sv. Kříže vyzdobenou nádhernými deskovými obrazy Mistra Theodorika (nutná předchozí rezervace). Projdeme hradem a podél hradeb scházíme po červené do údolí. Na rozcestí Dub sedmi bratří odbočíme doprava na žlutou značku a lesní pěšinkou vystoupáme k lomu Malá Amerika. Z nedaleké louky je opět pěkný pohled na Karlštejn s Hřebeny v pozadí. Po žluté pokračujeme přes pole, přejdeme přes silnici a začneme stoupat lesem až k Lomu politických vězňů. V tomto „českém Mathausenu“ museli v letech 1949-53 pracovat v nelidských podmínkách odpůrci komunistického režimu. Hned v sousedství se nachází lom Velká Amerika – pohled dolů je opravdu nezapomenutelným zážitkem. Drsná přírodní  scenérie připomínající Divoký západ je rájem filmařů, natáčel se zde např. slavný Limonádový Joe. Obejdeme lom zleva po žluté, z protější strany jsou opět krásné výhledy na tento český Grand Canyon.  Žlutá značka odbočuje ze silnice doprava na polní cestu, která nás dovede až do Mořiny. Zde se na rozcestí vydáme doprava po modré značce, která po dvou kilometrech odbočuje doprava, my však pokračujeme dál po silnici, zanedlouho se k nám přidá červená.  Stále po silnici dojdeme až pod hrad (nemusíme k němu zbytečně stoupat po červené) a zahneme doprava na žlutou značku, která nás provede podhradím a dále přes Berounku až k železniční stanici Karlštejn.