Komáří vížka
Krušnohorská hřebenovka přes Cínovec až na Moldavu
Bohosudov – Komáří vížka – Cínovec – Moldava
Start výletu: železniční stanice Bohosudov
Cíl výletu: železniční stanice Moldava v Krušných horách
Délka trasy: 22 km (pohodlných 16 km při použití lanovky)
Náročnost: při pěším výstupu na Komáří vížku je tento výlet náročnější svou délkou a převýšením
Občerstvení: Bohosudov, Komáří vížka, Cínovec, Moldava
Z nádraží v Bohosudově se vydáme po modré turistické značce, která nás po 2 kilometrech dovede k dolní stanici lanovky. Kdo nechce zdolat převýšení 500 metrů po svých, může využít služeb této nejdelší lanové dráhy bez mezistanice u nás (délka 2348 metrů) a nechat se pohodlně vyvézt až na Komáří vížku (807,5 m n. m.). Pravověrní turisté se však vydají na krušný výstup neznačenou prudkou pěšinkou podél lanovky. Zhruba po 1 kilometru strmého výšlapu narazíme na zelenou značku, po které se vydáme doprava lesní cestou až k romantickému Kotelnímu jezírku. Stále po zelené stoupáme až na náhorní planinu, odkud je to na Komáří vížku co by kamenem dohodil. Celý kopec pod námi je protkán spoustou starých štol – v minulosti se tady těžila cínová ruda. Dřevěná zvonička, která zde dřív stávala, oznamovala horníkům začátek a konec šichty. Z Komáří vížky se nám naskýtají krásné výhledy na panoráma Českého středohoří. Kousek pod vrcholem se nachází kaple sv. Wolfganga s malou expozicí o nelehkém životě místních obyvatel v minulosti. Dále pokračujeme po červené značce přes Cínovecký hřeben krásnou krajinou mladých lesíků, náhorních plání a luk. V blízkosti státních hranic s Německem procházíme společně s hornickou naučnou stezkou jádrovou zónou přírodního parku Východní Krušné hory. Podél zchátralého barokního kostela Nanebevzetí Panny Marie dojdeme až do Cínovce, který byl v minulosti centrem těžby cínové rudy. Přes Zadní Cínovec pokračujeme stále po červené podél Cínoveckého rašeliniště. Zhruba po 4 kilometrech chůze narazíme na žlutou značku, po které se vydáme doprava až k železniční stanici Moldava v Krušných horách. Odměnou za náročnou túru nám bude jízda osobáčkem po trati s tunely, viadukty, úvratí. Tato krušnohorská železniční trať překonávající značný výškový rozdíl je od roku 1998 kulturní památkou České republiky.
© David Šugárek, 2010
Náhledy fotografií ze složky Komáří vížka