Jdi na obsah Jdi na menu

Údolí Jizery

Divokými kaňony po stezkách podél Kamenice a Jizery

Jesenný – Podspálov – Bítouchov – Spálov - Podspálov

Start výletu: železniční zastávka Jesenný

Cíl výletu: železniční zastávka Spálov

Délka trasy: 12,5 km

Náročnost: středně náročný výlet

Občerstvení: Podspálov

Od železniční zastávky Jesenný se dáme doprava po zelené turistické značce, přejdeme po visuté lávce přes řeku Kamenici a začneme stoupat lesem. Na nedalekém rozcestí zahneme doprava na červenou Palackého stezku. Lesní pěšina zpočátku vede vysoko nad řekou, zanedlouho však sestoupíme dolů k divoké Kamenici.  Po silnici dojdeme až do Podspálova, kde se Kamenice vlévá do Jizery. Odbočíme doleva po červené na stezku pojmenovanou po slavném semilském rodákovi Fr. Riegrovi.  Míjíme krásnou budovu stále funkční vodní elektrárny postavené ve dvacátých letech minulého století. Technickou raritou je 1300 metrů dlouhý tunel, který sem přivádí vodu z jezu u Bítouchova. Po chvíli dojdeme k prameni Antala Staška. Pokračujeme dál pěšinkou nad Jizerou, která zde protéká malebným zalesněným kaňonem. Na trase nás čeká i 12 metrů dlouhý tunel pro pěší. Na protějším břehu se nachází několik železničních tunelů v celkové délce 743 metrů, houkání projíždějícího vláčku dotváří kouzelnou atmosféru tohoto místa. Z Böhmovy vyhlídky vysoko nad řekou se nám naskytnou nádherné výhledy na celé údolí Jizery. To nejkrásnější nás však teprve čeká. Téměř na konci Riegrovy stezky sejdeme k řece, která zde protéká úzkou skalní soutěskou.  V minulosti byla v některých místech jen 1 metr úzká a byla často příčinou velkých povodní. Ty byly nebezpečím i pro přádelnu pana Schmitta v Semilech, který proto nechal odstřelit kus skály a rozšířil soutěsku na současných 15-20 metrů. Musíme zde projít po 77 metrů dlouhé visuté lávce „přilepené“ ke skále 5,5 metrů nad původní hladinou Jizery. Na následujícím rozcestí odbočíme doleva na žlutou, která nás povede po Kamenického stezce, která nese jméno významného místního propagátora turistiky. Trasa vede souběžně s Riegrovou stezkou, ale vysoko nad řekou. Po cestě míjíme celkem šest skalních vyhlídek do údolí Jizery, nejkrásnější výhledy se nám bezesporu naskytnou z Myší skály, která se již nachází na modré turistické značce (na rozcestí Morava jsme na ní odbočili ze žluté doleva). Projdeme pěknou vesničkou Spálov s krásnými výhledy do krajiny a sestoupíme k soutoku Kamenice s Jizerou k železniční zastávce Spálov.