Jdi na obsah Jdi na menu

Drábské světničky

Adrenalinový okruh přes vrchol Mužský k bývalým skalním hradům

Březina nad Jizerou – Studený průchod – Na Krásné vyhlídce – Mužský – Klamorna – Drábské světničky – Studený průchod – Březina nad Jizerou

Start výletu: železniční zastávka Březina nad Jizerou

Cíl výletu: železniční zastávka Březina nad Jizerou

Délka trasy: 13 km

Náročnost: středně náročný výlet (není vhodný pro osoby trpící závratěmi)

Občerstvení: Březina nad Jizerou, Olšina, Na Krásné vyhlídce

Náš dnešní výlet zahájíme v Březině nad Jizerou, odkud se vydáme po žluté turistické značce, podejdeme  dálnici  a pokračujeme dál do obce Olšina. Zanedlouho vstoupíme do přírodní rezervace Příhrazské skály, která je součástí Českého ráje – našeho jediného geoparku UNESCO. Stoupáme lesem pod skalními pískovcovými bloky až k rozcestí Studený průchod, kde zahneme doleva na červenou značku. Na nedaleké Krásné vyhlídce se nám naskytnou pěkné výhledy do kraje. Zelená značka nás dovede na čedičový vrch Mužský (463 m n. m.), na jehož vrcholu se nachází pamětní kámen připomínající prusko-rakouské boje v roce 1866. Odměnou za výstup nám bude nádherný kruhový rozhled: Bezděz, Ralsko, Ještěd, Jizerské hory, Krkonoše, Kozákov, Trosky. Sestoupíme do krásné roubenkové vesničky Mužský, která byla vyhlášena památkovou rezervací lidové architektury.  Stále po zelené pokračujeme do osady Skalka, kde společně s červenou značkou začneme sestupovat doprava lesní cestou. Zhruba po jednom kilometru vysoko nad námi spatříme skalní plošinu, na které se kdysi nacházelo hradiště a později skalní hrádek Klamorna. Čeká nás prudký výstup až k tajuplným ruinám bývalého Píčova statku, jehož historie sahá až do 16. století.  Zánik tohoto rozsáhlého hospodářství způsobil až nástup komunismu po roce 1948. Z rozcestí před statkem vede krátká červená odbočka na Klamornu (není vhodné pro osoby trpící závratěmi). Přes zaniklé  hradiště Hrada pokračujeme až k bývalému skalnímu hradu Drábské světničky. Jeho návštěvu doporučuji pouze „skalním“ příznivcům adrenalinových sportů. Několik pískovcových bloků je zde propojeno různými můstky, žebříky a řetězy. Z vrcholů úzkých skalních plošin se člověku může při pohledu do hlubokých propastí lehce zatočit hlava. Od Drábských světniček červená vede dál úzkou pěšinkou na hraně skal s pěknými výhledy (lze zvolit i bezpečnější variantu po paralelní modré „vnitrozemím“). Na závěr výletu nás čeká Studený průchod, uzoučká soutěska mezi vysokými skalními bloky, kde panuje věčný chlad. Po žluté značce se vrátíme zpět do Březiny nad Jizerou.