Jdi na obsah Jdi na menu

Svatý Jan pod Skalou

Okruh Českým krasem přes skalní vyhlídku, vápencové lomy a vodopády

Srbsko – Hostim – Svatý Jan pod Skalou – Solvayovy lomy – Bubovické vodopády – Srbsko

Start výletu: železniční zastávka Srbsko

Cíl výletu: železniční zastávka Srbsko

Délka trasy: 14,5 km

Náročnost: středně náročný výlet (prudší výstup na vyhlídku nad Sv. Janem pod Skalou)

Občerstvení: Srbsko, Hostim, Svatý Jan pod Skalou

Od železniční zastávky Srbsko se vydáme po žluté turistické značce, přejdeme přes Berounku a zahneme doleva. Pokračujeme dál podél řeky krásným skalnatým kaňonem až k místu, kde se do Berounky vlévá Kačák. Přejdeme po lávce, zahneme doprava a společně se žlutou jdeme pěkným údolím proti proudu říčky až do Svatého Jana pod Skalou. Pod 160 metrů vysokou skálou se zde nachází bývalý benediktinský klášter a kostel Narození sv. Jana Křtitele, uvnitř kterého můžeme navštívit legendární jeskyni poustevníka sv. Ivana. U kostela vyvěrá z hloubky několika set metrů krasový pramen Ivan. Po červené odbočce začneme prudce stoupat kolem kaple Povýšení sv. Kříže až k dřevěnému kříži na skále, odkud se nám naskytne kouzelný výhled na malebnou vesničku Svatý Jan pod Skalou a údolí vyhloubené meandrujícím Kačákem. Na zpáteční cestě červená zanedlouho odbočuje doleva, my však pokračujeme rovně po naučné stezce, která nás dovede do Solvayových lomů. Nachází se zde Skanzen těžby vápence v Českém krasu, během prohlídky se můžete  projet na úzkorozchodné dráze podél skal až neuvěřitelně zbarvených do oranžovo-ruda. Po naučné stezce sejdeme dolů společně se zelenou značkou až na rozcestí Propadlé vody, kde po červené zahneme doleva. Přes Vysokou stráň a les Doutnáč dojdeme ke krásným komorním Bubovickým vodopádům. U nedaleké Kubrychtovy boudy se napojíme na žlutou značku, která nás podél Bubovického potoka dovede zpět do Srbska.