Jdi na obsah Jdi na menu

Pálava

Po hřebenech Pavlovských vrchů

Mikulov – Turold – Stolová hora – Sirotčí hrádek – Děvín – Děvičky – Pavlov

Start výletu: železniční stanice Mikulov na Moravě

Cíl výletu: autobusová zastávka Pavlov

Délka trasy: 13 km

Náročnost: mírně náročný výlet

Občerstvení: Mikulov, Pavlov

Od nádraží v Mikulově  nás modrá turistická značka dovede do historického centra tohoto malebného města, které básník Jan Skácel nazval „kusem Itálie přeneseným boží rukou na jižní Moravu“.  Pokud máte čas, zastavte se zde na chvíli: projděte se starou židovskou čtvrtí, prohlédněte si zámek  nebo si vyšlápněte na Svatý kopeček. Nebudete litovat, Mikulov má opravdu neopakovatelnou atmosféru. Z náměstí pokračujeme po červené značce kolem Kozího hrádku, jehož dělostřelecká věž sloužila v minulosti k obraně města. Zanedlouho dojdeme k úpatí vápencového vrchu Turold, uvnitř kterého se nachází stejnojmenná jeskyně. Vystoupáme nahoru a podél vinic sejdeme na silnici ke Kočičí skále. Opodál mineme boží muka a společně s červenou značkou začneme stoupat doleva na Stolovou horu, na jejímž vrcholu se kdysi nacházelo halštatské hradiště.  Nacházíme se v CHKO Pálava, která byla v roce 1986 vyhlášena biosférickou rezervací UNESCO. Z romantické krajiny poseté vinicemi se vypínají Pavlovské vrchy se skalními útvary z bílého jurského vápence, zříceninami starých hradů a stepními porosty, na kterých se vyskytují vzácné druhy flóry a fauny. Z vrcholu Stolové hory sestoupíme k Sirotčímu hrádku trůnícímu na skalním útesu. Sejdeme na silnici a po necelém kilometru odbočíme s červenou doleva na lesní cestu směřující k Soutěsce. Odtud pak začneme prudce stoupat na nejvyšší vrchol Pavlovských vrchů – Děvín (549 m n. m.). Pokračujeme dál po hřebeni až k vyhlídce, ze které se nám naskytnou krásné výhledy na Dolní Věstonice a Pavlov.  Na konci hřebene Pavlovských vrchů nás ještě za odměnu čeká zřícenina hradu Děvičky (Dívčí hrady), odkud jsou pěkné výhledy na Novomlýnskou vodní nádrž. Z rozcestí pod hradem sejdeme po zelené značce do Pavlova, kde náš výlet zakončíme (nejlépe se skleničkou vína v některém z místních sklípků).