Jdi na obsah Jdi na menu

Krajem „Zapadlých vlastenců“

Za krásnými výhledy na rozhlednu Štěpánka

Vysoké n. Jizerou – Sklenařice – Štěpánka – Paseky n. Jizerou – Vysoké n. Jiz.

Start výletu:  autobusová zastávka Vysoké nad Jizerou,náměstí

Cíl výletu: autobusová zastávka Vysoké nad Jizerou,náměstí

Délka trasy: 21 km

Náročnost: středně náročný výlet

Občerstvení: Vysoké nad Jizerou, Sklenařice, Štěpánka, Paseky nad Jizerou

Dnešní výlet zahájíme na náměstí ve Vysokém nad Jizerou, odkud se vydáme po modré turistické značce kolem impozantní Kramářovy vily, kterou si zde nechal postavit jako své letní sídlo místní rodák a prvorepublikový politik Karel Kramář.  Pokračujeme dál nad sjezdovkami Šachty s krásnými výhledy na panoráma západních Krkonoš.  Sestupujeme podél pastvin s kravičkami až do Sklenařic, které za svůj název vděčí jedné z nejstarších sklářských hutí u nás, která zde stávala v 15. století. Dojdeme až k rázovité hospodě Mexiko (v době její dostavby v roce 1867 do vsi dorazila zpráva o popravě mexického císaře Maxmiliána Habsburského), ve které se natáčely filmy  Zapomenuté světlo a Krakonoš a lyžníci. Opět se nám odtud naskytnou nádherné výhledy do kraje. Po modré stoupáme kolem kapličky sv. Anny k Tomášovu kříži.  Pokračujeme po žluté a zanedlouho opět stoupáme až k rozcestí Na Perlíčku: krásné pasecké roubenky, úchvatné krkonošské panoráma – co víc si přát? Zanedlouho se vnoříme do krásného čistého lesa s travinatým podrostem a spoustou kapradin podél cesty. Kolem Hutterova kříže dojdeme na rozcestí Hvězda, odkud vede doprava modrá odbočka k nejstarší jizerskohorské rozhledně Štěpánce. Její stavbu zahájil v roce 1847 kníže Rohan, po věštbě cikánky, že brzo po dokončení stavby zemře, však rozhlednu nechal rozestavěnou. Dalších čtyřicet let o torzo Štěpánky pečoval Horský spolek, který ji nakonec v roce 1892 dostavěl. Kníže Rohan zemřel do měsíce od dokončení stavby… Ze štíhlé novogotické věže Štěpánky se nám naskytnou krásné kruhové rozhledy na Krkonoše, Jizerské hory, Ještěd, Ralsko, Lužické hory, Černostudniční hřeben, Mužský, Bezděz.  Stejnou trasou se vrátíme až k rozcestí Na Perlíčku, během cesty se před námi vynoří i nejvyšší vrchol Českého ráje – Kozákov. Odbočíme doleva a po zelené scházíme mezi barevnými roubenkami do Pasek nad Jizerou k Památníku zapadlých vlastenců s expozicí věnovanou Věnceslavu Metelkovi, místnímu písmákovi a zakladateli zdejší slavné houslařské školy. Metelkovy zápisky byly předlohou K. V. Raisovi při psaní slavného románu „Zapadlí vlastenci“. Podél kostela sv. Václava a přilehlého hřbitůvku s nádherným výhledem sejdeme dolů k rozcestí Planýrka, kde zahneme doprava na modrou značku. Míjíme starou roubenou školu s  „kočičí promenádou“ ve štítě, kde v 19. století místnímu učiteli Josefu Šimůnkovi vypomáhal s výukou Věnceslav Metelka. Sejdeme k potoku a vystoupáme k Tomášovu kříži, odkud pokračujeme po modré stejnou trasou  přes Sklenařice až na náměstí ve Vysokém.