Jdi na obsah Jdi na menu

Milešovka

Královna Českého středohoří

Žim – Bílka – Milešovka – hrad Sukoslav – Kostomlaty pod Milešovkou  Ohníč

Start výletu: železniční zastávka Žim

Cíl výletu: železniční stanice Ohníč

Délka trasy: 19 km

Náročnost: náročnější výlet (větší převýšení při výstupu na Milešovku)

Občerstvení: Žim, Milešovka, Kostomlaty pod Milešovkou, Ohníč

Od železniční zastávky Žim se vydáme po červené turistické značce, projdeme obcí a začneme mírně stoupat. Zanedlouho se nám naskytnou pěkné výhledy na Krušné hory, Varhošť, Kletečnou a nakonec se před námi nenápadně objeví i královna Českého středohoří – Milešovka. Z tohoto místa se nám může zdát, že zdolat ji nebude tak náročné, ovšem zdání klame, o čemž se budeme moci přesvědčit později. Pokračujeme stále po červené a postupně klesáme k frekventované silnici E 55, která je opravdu jediným rušivým momentem dnešního výletu. Červená značka jde dokonce asi 200 metrů přímo po silnici, doporučuji cestu bezpečně přejít a jít raději podél ní po přilehlé louce. Za zatáčkou značka odbočuje vlevo na místní komunikaci, která nás provede vesnicí Bílka, na jejíž návsi můžeme obdivovat novou kapličku sv. Václava. Pokračujeme dál po červené k úpatí Milešovky, odkud nás čeká strmý výstup až na vrchol. Lesní porost je zde velmi rozmanitý: nejdříve prudká stezka vede mezi břízami, pak mezi buky a později míjíme zakrslé stromy v kamenných sutích. Těsně pod vrcholem opustíme červenou značku, která pokračuje dolů do Milešova. Závěrečný úsek jdeme po modré. Milešovka se svými 836,6 m n. m. je nejvyšší horou Českého středohoří  a zároveň největrnějším místem v České republice. Úplné bezvětří je zde v průměru jen 8 dní v roce. I německý název „Donnersberg“ (Hromová hora) naznačuje, že zde nebývá nouze ani o bouřky (na celém našem území jsou nejčetnější právě zde). Na vrcholu stojí naše nejstarší meteorologická horská observatoř, měření zde probíhají nepřetržitě od roku 1905. Za příznivého počasí zazvoňte u branky, meteorologové vás za mírný poplatek pustí na ochoz věže, odkud se naskýtá úžasný pohled. Slavný německý cestovatel Humboldt  Milešovku mnohokrát navštívil a výhled z ní označil za třetí nejkrásnější na světě. Za dobré viditelnosti můžete spatřit Krušné hory, Ještěd, Krkonoše, Prahu. Nejpůsobivější je však pohled na nejbližší okolí Milešovky, kouzelnou kuželovitou krajinu Českého středohoří, jejíž obdobu v České republice nenajdete. V důsledku vulkanické činnosti zde jednotlivé kopce vyrůstají samostatně z rovinaté krajiny kolem Labe. Na vrcholcích můžeme pozorovat zříceniny starých hradů: Ostrý, Košťálov, Hrádek (Oltářík), Skalka, Hazmburk. Za zmínku stojí i další vrcholy: Kletečná, Lovoš, Radobýl, Říp. Nádhera – co víc si přát? Dolů scházíme stejnou cestou po modré, na druhém rozcestí však odbočíme společně s modrou doleva a sestupujeme lesem do obce Černčice, kde nás uvítá pasoucí se stádo ovcí. Na rozcestí se vydáme po zelené a začneme stoupat podél pastvin k lesu. Když se otočíme, spatříme jeden z nejkrásnějších pohledů na Milešovku. U hájenky odbočíme doprava a pokračujeme stále po zelené několik kilometrů lesní asfaltkou. Dojdeme k silnici, půjdeme po ní společně se zelenou doleva a po 400 metrech z ní sejdeme doprava do lesa. Kolem rybníčku zanedlouho vystoupáme k tajemné zřícenině hradu Sukoslav (vstup volný – pouze na vlastní nebezpečí!). Po zelené sestoupíme do Kostomlat pod Milešovkou, zde se na rozcestí napojíme na žlutou značku, která nás dovede polní cestou až do obce Ohníč, kde náš dnešní výlet zakončíme.