Jdi na obsah Jdi na menu

Boreč – Košťálov

Kouřící kopec a tajemný hrad

Oparno – Boreč – Košťálov – Třebenice

Start výletu: železniční zastávka Oparno

Cíl výletu: autobusová zastávka Třebenice,náměstí

Délka trasy: 14 km

Náročnost: středně náročný výlet

Občerstvení: Oparno, Režný Újezd, Třebenice

Od železniční zastávky Oparno se vydáme po modré turistické značce, na pravém svahu nad námi se nachází zřícenina hradu Oparno (odbočka 1 km po modré v opačném směru). Projdeme stejnojmennou vesnicí, na jejímž konci odbočíme s modrou doleva. Mírně stoupáme okrajem lesa podél ohrady s koňmi, jsou odtud krásné výhledy na Milešovku. Značka se mírně stáčí doleva do lesa, za chvilku odbočíme doprava na neznačenou lesní cestu. Po necelém kilometru se k nám přidá žlutá značka, která nás dovede do vesnice Režný Újezd. Na návsi u kapličky zde začíná okružní naučná stezka okolo vrchu Boreč, který je začleněn do evropské soustavy chráněných území Natura 2000. Zdejším fenoménem jsou tzv. ventaroly – vývěry teplého vlhkého vzduchu na vrcholu kopce. Nejvíce je tento efekt patrný v mrazivém počasí, kdy se z puklin kouří (rozdíl teploty proudícího vzduchu vůči okolí může být až 20°C). Teplota zde nikdy neklesne pod + 9°C. Díky tomuto teplému a vlhkému klimatu se zde vyskytuje středomořská rostlina borečka vzácná. Celý kopec je protkán rozsáhlým labyrintem puklin, na úpatí Boreče je studený vzduch nasáván, uvnitř je ohříván okolními horninami a nahoře pak teplý vyvěrá ven. V létě to probíhá obráceně: nahoře je horký vzduch puklinami nasáván dovnitř, kde se ochladí, a na úpatí kopce pak chladný (okolo 4°C) proudí ven – dokonalá přírodní klimatizace! Z vyhlídky pod vrcholem Boreče můžeme obdivovat nádherné panoráma Českého středohoří. Vrátíme se na žlutou značku, která nás dovede do malebné vsi Boreč. Za našimi zády se tyčí majestátní Lovoš. Lesem pak pokračujeme dál až k rozcestí pod hradem Košťálov.  Prudký výšlap k této tajemné zřícenině  trůnící na čedičové skále určitě stojí za to. Za svou námahu budeme odměněni nádherným výhledem a neopakovatelnou atmosférou. Vrátíme se zpět k rozcestí a po zelené sestoupíme do Třebenic, kde náš  výlet zakončíme.